Spausdinti

Išmanus elektros tilto tarp Lietuvos ir Švedijos „NordBalt“ patikimumo didinimas

Išmanus „NordBalt“ kabelio gedimo vietos nustatymasSvarbiausia informacija apie projektą:

  • Iššūkis. „NordBalt“ elektros tiltas tarp Lietuvos ir Švedijos – tai alternatyvi elektros importo ir eksporto jungtis atvėrusi kelią Baltijos šalių rinkos dalyviams pirkti elektros energiją iš hidroresursais turtingų Šiaurės Europos šalių. Patikimas ir nenutrūkstams jungties darbas yra itin svarbus rinkos dalyviams, todėl yra svarbu eliminuoti galimą gedimą per trumpiausiai įmoanomą laiko tarpą. Šiuo metu preliminari „NordBalt“ kabelio gedimo vieta yra apskaičiuojama matematiškai, naudojant esamus keitiklio valdymo sistemos duomenis, o tai yra netikslu. Sutrikus jungties veikimui atsatyti, įprasti gedimo vietos nustatymo metodai yra itin brangūs ir palyginti lėti.
  • Tikslas. Siekiame užtikrinti didesnį „NordBalt“ jūrinės jungties darbo patikimumą sutrumpindami galimo gedimo pašalinimo trukmę įdiegiant ir išbandant veiksmingą automatinės jūrinio kabelio gedimo vietos nustatymo įrangą.
  • Sprendimas. Gedimo vietos nustatymas realiu laiku vykdomas pereinamųjų procesų registratoriaus „HiRES Locator“ pagalba. Gamintojas nurodo, kad kabelio gedimo vietą nustato įrangą montuojant ją tik viename jungties gale. Tačiau dabartiniu metu tai veiksminga kai kabelio ilgis siekia iki 200 km,. Vykdomo eksperimentinio projekto metu bus tikrinamas įrangos veiksmingumas dvigubai ilgesniame (400 km) NordBalt jungties kabelyje.
  • Įgyvendinimo laikotarpis. 2019-2020 m.

Plačiau apie inovaciją – „Litgrid“ Aukštos įtampos nuolatinės srovės jungčių skyriaus vadovas Mindaugas Kripas:

Lietuvą ir Švediją jungianti 450 km ilgio „NordBalt“ jungtis projekto įgyvendinimo metu buvo ilgiausias jūrinis elektros energijos perdavimo kabelis pasaulyje. Tačiau aukštos įtampos nuolatinės srovės (HVDC) technologijos vystosi greitai. Šiuo metu ilgiausias HVDC kabelis driekiasi tarp Didžiosios Britanijos ir Danijos – jungtis „Viking Link“ (740 km). Nepaisant to, galimų gedimų diagnostika tokio ilgio kabeliuose ir šiandien išlieka dideliu iššūkiu specialistams.

Pasak „Litgrid“ Aukštos įtampos nuolatinės srovės jungčių skyriaus vadovo Mindaugo Kripo, neturint automatinės gedimų aptikimo įrangos, preliminari kabelio gedimo vieta yra apskaičiuojama matematiškai, naudojant esamus keitiklio valdymo sistemos duomenis, o tai yra netikslu.
Tokiu atveju, tiksliai aptikti ir pašalinti gedimą jūroje gali užtrukti net iki dviejų savaičių. Tam reikalingo laivo nuoma kainuotų 200 tūkst. eurų per parą parą. Sausumoje esančio kabelio gedimo paieška ir šalinimas truktų iki vienos savaitės, o viena para „NordBalt“ neveikimo gali kainuoti net 85 tūkst. eurų.
„Įranga, kurios pagalba ne tik iš karto sužinotume apie atsiradusį gedimą, bet ir tikslią jo vietą, būtų efektyvi investicija leidžianti sutrumpinti galimo gedimo šalinimo laiką ir sumažinti veiklos sąnaudas ir galimus nuostolius“, – sako „Litgrid“ atstovas.

Gedimų diagnostikaGedimų diagnostika – aktuali problema
Norint, kad tokios aukštos įtampos nuolatinės srovės jungtys kaip „NordBalt“ būtų kuo patikimesnės ir prieinamesnės, Europos perdavimo operatorių asociacija ENTSO-E rekomenduoja įdiegti automatinę kabelio gedimo vietos nustatymo įrangą.

Tai ypač aktualu „Litgrid“ besiruošiant tiesti antrąjį jūrinį kabelį – jungtį su Lenkija „Harmony Link“, kuri drieksis nuo Darbėnų iki Žarnowiec ir sieks apie 330 km.
Anot M. Kripo, augant požeminių ir povandeninių kabelinių linijų skaičiui pasaulyje, vystosi ir kabelio gedimo vietos nustatymo būdai. Nustatyti strategiją, labiausiai tinkančią tokio ilgio kabeliams kaip „NordBalt“ gali padėti inovatyvus požiūris.
Išanalizavus šiuo metu siūlomus įvairių gamintojų sprendimus: povandeninių statinių apsaugos sistemą ir akustinę jutimo sistemą, nuspręsta, kad šios sistemos yra naudingesnės norint apsisaugoti nuo trečiųjų šalių sukeltų gedimų. Ir nors viena iš alternatyvų buvo skirta aptikti įvairaus pobūdžio gedimams realiu laiku, tačiau ją sudaro du prietaisai, kuriuos reikėtų įrengti abiejuose jungties galuose.

„Highvolt“ registratorius „HiRES Locator“Geriausiu variantu buvo pripažintas vokiečių gamintojų „Highvolt“ registratorius „HiRES Locator“: „Tai yra universalus, tiek požeminio, tiek jūrinio kabelio diagnostikai tinkantis įrenginys, registruojantis ir analizuojantis gedimus.
Visgi gamintojas rekomenduoja šį prietaisą naudoti 200 km ilgio kabeliams, todėl norėdami įsitikinti, kad galime jį naudoti „NordBalt“ kabeliui, nusprendėme atlikti eksperimentą. Kitame jungties gale, Švedijoje, imituosime gedimą ir taip įsitikinsime, ar įranga gali atpažinti gedimą ir nustatyti jo vietą. Jei bandymas bus sėkmingas, svarstysime įrangą įsigyti ir su ja dirbti.“